بالابر برقی سیم بکسلی Electrical Wire Rope Hoist

مهترین بخش یک جرثقیل بالابر و یا به عبارت دیگر وینچ جرثقیل می باشد. تقسیم بندی های متعددی برای بالابر وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می شود.

  • تقسیم بندی تک سرعت یا دو سرعت بودن
  • تقسیم بندی دو کاره و یا چهارکاره بودن
  • کامپکت و یا اوپن و ینچ بودن
  • سیم بکسلی ، زنجیری ، بادی ،هیدرولیکی و دستی بودن
  • گروه کاری بالابر

هر بالابری می تواند ترکیبی از این تقسیم بندی ها باشد. که ما در اینجا به بالابرهای سیم بکسل  برقی دوکاره یا چهارکاره و کامپت یا اوپن وینچ و تک سرعت یا دو سرعته می پردازیم .

ابتدا به سرعت بالابر می پردازیم . چنانچه بالابر توسط یک موتور تک و یا سه فاز بصورت مستقیم به گیربکس وصل شده و توسط نیروی برق بکار بیفتد بالابر تک صرعته نامیده می شود. در بعضی  از موتورها دو کلاف سیم پیچ در نظر گرفته شده است که با برق دار کردن هر کلاف موتور با یک دور خروجی به گردش در می آید . که در این صورت بالابر دو سرعته نامیده می شود . عموما نسبت سرعتهای موتورهای دو دور 4/1 می باشد و این بدان معنی است که سرعت تند موتور 4 برابر سرعت کند آن می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به میان آمدن اینورتور و یا همان مبدل فرکانس ، دیگر کمتر از موتورهای دودور استفاده می شود . بدین معنی که با استفاده از یک موتور تک دور و یک اینورتور متناسب با آن می توان به دو سرعت توسط موتور دست یافت . البته این تنها مزیت استفاده از اینورتور نمی باشد . از مزایای دیگر آن می تون به حرکت و توقف نرم موتور (عدم ضربه و شوک) ، دستیابی به هر دور دلخواهی برای دور کند و تند ، هزنیه تعمیرات کمتر در زمانی که سیم پیچ موتور دچار آسیب می شود ، حفاظت موتور از شرایط کاری نامناسب توسط تنظیمات اینورتورو ….

در خصوص انتخاب سرعت بالابری مناسب باید دقت فراوانی صورت گیرد زیر با انتخاب سرعت بالای غیر ضروری موجب افزایش توان موتور و به تبع آن افزایش ظرفیت دیگر تجهیزات شده که نتیجه آن قیمت بالا می باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب سرعت با کارشناسان این شرکت مشورت گردد.

بعد از تقسیم بندی سرعت به تقسیم بندی دوکاره و چهارکاره می پردازیم . چنانچه بالابر بر روی یک سکوی ثابت نصب گردد و هیچ حرکت عرضی نداشته باشد بالابر دوکاره نامیده می شود .

در بالابرهای سیم بکسلی دو کاره بار فقط به سمت بالا و پایین حرکت می کند که در صنایع مختلفی از آن استفاه می گردد. در صورتی که نیاز باشد بار علاوه بر بالا و پایین رفتن به سمت چپ و راست هم حرکت کند بالابر چهارکاره نامیده می شود . بالابرهای چهارکاره خود به نوع کالسکه ای و یا ترولی تقسیم بندی می شوند .

نوع کالسکه ای آن همان بالابر دوکاره می باشد که بر روی یک گاری و یا کالسکه سوار می شود این کالسکه بر روی جرثقیل جهت پل حرکت می نماید . بالابر چهارکاره ترولی دار مجداً به دو نوع آویز و لوهد روم تقسیم بندی می شوند . در نوع چهارکاره آویز بالابر توسط یک ترولی از جرثقیل تک پل آویز می گردد .

و در نوع لوهدروم همان بالابر توسط ترولی خاص به کناره جرثقیل تک پل نصب می گردد. در زمانی که نیازی باشد از یک جرثقیل سقفی تک پل بیشترین ارتفاع بالابری را بدست آورد می بایست از نوع بالابر چهارکاره لوهدروم استفاده کرد

تقسیم بندی دیگر مربوط به کامپکت یا اوپن وینچ بودن بالابر می باشد. هر شرکت سازنده بالابر ، بسته به سیاست های کاری خود مبادرت به طراحی و ساخت یک رنج ثابت از ظرفیت ، ارتفاع ، سرعت و …می نماید که کاتالوگ این دسته برای هر شرکت سازنده بالابر موجود می باشد. معمولاً برای ظرفیت 1 تا 50 تن این طراحی بسته به توان تولیدی شرکت بالابر ساز وجود دارد . برای ظرفیت های بالاتر و یا شرایط خاص شرکت های سازنده از نوع اوپن وینچ استفاده می نمایند . این دسته از بالابرها معمولاً دارای ظرفیت بالا ، ارتفاع بالا و یا یک شرایط خاصی می باشند که بصورت پروژه ای و فقط برای آن شرایط ساخته می شوند . مزیت استفاده از بالابرهای کامپکت وجود قطعات یدکی ساخته شده توسط شرکت سازنده بالابر می باشد. در صورتی که برای نوع اوپن وینچ به دلیل خاص بودن قطعه یدکی در بازار نمی توان پیدا نمود.

تقسیم بندی بعدی مربوط به سیم بکسلی ، زنجیری، بادی ، دستی و هیدرولیکی بودن بالابر مربوط می شود که ما در اینجا به نوع سیم بکسلی آن می پردازیم .

بالاترین رنج تولید ، ظرفیت ، ارتفاع بالابری ، سرعت و کاربرد مربوط به نوع بالابرهای سیم بکسلی می باشد. این نوع بالابرها تقریباً در تمام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

 مهمترین قطعات یک بالابر سیم بکسلی عبارتست از :

  1. الکتروموتور
  2. ترمز مغناطیسی یا ترمز با مکانیزم مخروطی
  3. گیربکس با چرخ دنده فولادی کاهنده
  4. سیم بکسل
  5. قرقره و قلاب
  6. تابلو برق

آخرین تقسیم بندی بالابرها که بسیار مهم می باشد گروه کاری می باشد. عوامل متعددی در تعیین گروه کاری یک جرثقیل نقش دارند که در استاندارد FEM بطور دقیق به آن اشاره شده است . شرکت مهندسی آران برای دستیابی مشتریان به دقیق ترین گروه کاری بالابر مورد نیاز خود ، مبادرت به برنامه نویسی بر اساس استاندارد FEM-Booklet2 نموده است . لازم است مشتریان محترم بدانند اگر گروه کاری بالابر و جرثقیل مورد نیاز خود را دقیق انتخاب ننمایند یا متحمل هزینه بالای غیر ضرور به دلیل استفاده از گروه کاری بالا خواهند شد و یا بالابر و جرثقیل آنها قبل از رسیدن به یک عمر مفید فرسوده شده و می بایست فکر جدید برای جرثقیل خود نمایند .

شرکت مهندسی آران باخ بنا به درخواست مشتریان عزیز از انواع بالابرهای موجود بازار در جرثقیل های ساخت خود استفاده می نماید . از مهترین برندهای بالابرها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بالابر دماگ Demag – بالابر کونه Kone  – بالابر ورلند Verland- بالابر پودم Podem – بالابر اشتال Stahl – بالابر آبوسAbus – بالابر بالکانسکوBalkansko

علاوه بر بالابر های فوق این شرکت مبادرت به طراحی و ساخت بالابر داخلی با برند آران نموده است که نتیجه سالها تجربه و تحقیق و مطالعه می باشد. و بومی بودن آن موجب شده است که حتی شرایط اجتماعی و سیاسی نیز در طراحی دخیل گردد.

 تولید بالابرساخت داخل با کیفیت بسیار بالا دارای مزایای بسیاری است  که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

  • استفاده از اینورتور در حرکت بالابری و عرضی که باعث کارکرد نرم و انتخاب سرعت دلخواه می شود.
  • طراحی پیچ و مهره ای و عدم استفاده از جوشکاری در کل سازه.
  • امکان مونتاژ و دمونتاژ بسیار آسان به دلیل سیستم پیچ و مهره ای.
  • برش و تراش CNC که باعث دقت در ساخت شده است.
  • آبکاری گالوانیزه کلیه تجهیزاتی که رنگ نمی شوند مانند شفت ، کاسه بلبرینگ ، قرقره ، چرخها و ….
  • امکان جابجایی درام نسبت به آکس ترولی تنها با 4 پیچ
  • امکان تعویض جای تراورس گوه و تراوس قرقره به دلیل مشابه بودن آنها که این امر در تغییر چیدمان سیم بکسل برشکاری و جوشکاری را حذف می نماید.
  • عدم امکان سه چرخ شدن ترولی به دلیل استفاده از برش و تراش CNC و همچنین تنظیم همراستایی چرخها در هر زمان چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره برداری.
  • سیستم کاملاً پیچ و مهره ای بلوک قلاب که با توجه به برش CNC علاوه بر مونتاژ آسان امکان تعویض هر بخش از بلوک قلاب با کمترین هزینه و زمان میسر می باشد.
  • سیستم کمر بند درام که بدون نیاز به ابزار خاص در کمترین زمان قابل باز وبسته شده توسط یک نفرمی باشد.
  • پیش بیتی حفره های بسته شدن کابل های برق و فرمان در دور تا دور بالابر .
  • استفاده از یک سیستم بسیار ساده در عین حال کار آمد برای قطع حد بالا و حد پایین قلاب حتی برای افراد مبتدی و غیر حرفه ای .
  • استفاده از تجهیزات و اجناسی که خود و یا مشابه آن به راحتی در بازار قابل تهیه باشد.
  • با توجه به اینکه نقشه های دیتیل موجود می باشد ، تهیه قطعات یدکی بسیار آسان و سهل می باشد . هم از نظر قیمت رقابتی و هم از نظر مدت زمان تهیه.
  • حد الامکان سعی شده است طراحی به نحوی باشد که هر تجهیزی که در بالابر استفاده شده ، اگر به هر دلیل نایاب گردید با کمترین تغییرات مشابه آن قابل استفاده شود.
  • ارگونامی بودن و شکل ظاهری زیبا