بالابر زنجیری برقی Electrical Chain Hoist

بعد از بالابرهای سیم بکسلی بیشترین استفاده از بالابر مربوط به نوع زنجیری برقی می باشد. بالابرهای زنجیری نیزهمانند بالابرهای سیم بکسلی در تقسیم بندی های مختلفی گنجانده می شوند لیکن دیگر نوع اوپن وینچ ندارند

هر بالابری زنجیری می تواند ترکیبی از  تقسیم بندی های اشاره شده در ذیل را داشته باشد .

  • تقسیم بندی تک سرعت یا دو سرعت بودن
  • تقسیم بندی دو کاره و یا چهارکاره بودن
  • سیم بکسلی ، زنجیری ، بادی ،هیدرولیکی و دستی بودن
  • گروه کاری بالابرها

 ما در اینجا به بالابرهای زنجیری  برقی دوکاره یا چهارکاره و  تک سرعت یا دو سرعته می پردازیم .

لازم به ذکر است که بالابرهای زنجیری در تقسیم بندی تنوع بالابرهای سیم بکسلی را ندارند .

ابتدا به سرعت بالابر می پردازیم . چنانچه بالابر توسط یک موتور تک و یا سه فاز بصورت مستقیم به گیربکس وصل شده و توسط نیروی برق بکار بیفتد بالابر تک سرعته نامیده می شود. در بعضی  از موتورها دو کلاف سیم پیچ در نظر گرفته شده است که با برق دار کردن هر کلاف موتور با یک دور خروجی به گردش در می آید . که در این صورت بالابر دو سرعته نامیده می شود . عموما نسبت سرعتهای موتورهای دو دور 4/1 می باشد و این بدان معنی است که سرعت تند موتور 4 برابر سرعت کند آن می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به میان آمدن اینورتور و یا همان مبدل فرکانس ، دیگر کمتر از موتورهای دودور استفاده می شود . بدین معنی که با استفاده از یک موتور تک دور و یک اینورتور متناسب با آن می توان به دو سرعت توسط موتور دست یافت . البته این تنها مزیت استفاده از اینورتور نمی باشد . از مزایای دیگر آن می تون به حرکت و توقف نرم موتور (عدم ضربه و شوک) ، دستیابی به هر دور دلخواهی برای دور کند و تند ، هزنیه تعمیرات کمتر در زمانی که سیم پیچ موتور دچار آسیب می شود ، حفاظت موتور از شرایط کاری نامناسب توسط تنظیمات اینورتورو ….

در خصوص انتخاب سرعت بالابری مناسب باید دقت فراوانی صورت گیرد زیر با انتخاب سرعت بالای غیر ضروری موجب افزایش توان موتور و به تبع آن افزایش ظرفیت دیگر تجهیزات شده که نتیجه آن قیمت بالا می باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب سرعت با کارشناسان این شرکت مشورت گردد.

بالابرهای زنجیری دارای سرعت های بالابری پایینی می باشند . زیرا به دلیل ساختار این نوع بالابرها سرعت بالامی تواند موجب گیرکردن زنجیر در بالابر گردد.

بعد از تقسیم بندی سرعت به تقسیم بندی دوکاره و چهارکاره می پردازیم . چنانچه بالابر بر روی یک سکوی ثابت نصب گردد و هیچ حرکت عرضی نداشته باشد بالابر دوکاره نامیده می شود . در بالابرهای زنجیری دو کاره بار فقط به سمت بالا و پایین حرکت می کند که در صنایع مختلفی از آن استفاه می گردد. در صورتی که نیاز باشد بار علاوه بر بالا و پایین رفتن به سمت چپ و راست هم حرکت کند بالابر چهارکاره نامیده می شود . بالابرهای چهارکاره خود به نوع کالسکه ای و یا ترولی تقسیم بندی می شوند . نوع کالسکه ای آن همان بالابر دوکاره می باشد که بر روی یک گاری و یا کالسکه سوار می شود این کالسکه بر روی جرثقیل جهت پل حرکت می نماید . از جرثقیل های زنجیری با کالسکه کمتر استفاده می شود .بالابر چهارکاره ترولی دار مجداً به دو نوع آویز و لوهد روم تقسیم بندی می شوند . در نوع چهارکاره آویز بالابر توسط یک ترولی از جرثقیل تک پل آویز می گردد . و در نوع لوهدروم همان بالابر توسط ترولی خاص به کناره جرثقیل تک پل نصب می گردد. در زمانی که نیازی باشد از یک جرثقیل سقفی تک پل بیشترین ارتفاع بالابری را بدست آورد می بایست از نوع بالابر چهارکاره لوهدروم استفاده کرد. از بالابرهای زنجیری لوهدروم کمتر استفاده می گردد.

بالابرهای زنجیری بصورت کامپکت تهیه می شوند . هر شرکت سازنده بالابر ، بسته به سیاست های کاری خود مبادرت به طراحی و ساخت یک رنج ثابت از ظرفیت ، ارتفاع ، سرعت و …می نماید که کاتالوگ این دسته برای هر شرکت سازنده بالابر موجود می باشد. معمولاً برای ظرفیت 1 تا 20 تن این طراحی بسته به توان تولیدی شرکت بالابر ساز وجود دارد . برای ظرفیت های بالاتر و یا شرایط خاص شرکت های سازنده بصورت سفارشی بالابر تهیه می نمایند . مزیت استفاده از بالابرهای کامپکت وجود قطعات یدکی ساخته شده توسط شرکت سازنده بالابر می باشد.

تقسیم بندی بعدی مربوط به سیم بکسلی ، زنجیری، بادی ، دستی و هیدرولیکی بودن بالابر مربوط می شود که ما در اینجا به نوع زنجیری آن می پردازیم .

بالاترین رنج تولید ، ظرفیت ، ارتفاع بالابری ، سرعت و کاربرد بعد از بالابرهای سیم بکسلی مربوط به نوع بالابرهای زنجیری برقی می باشد. این نوع بالابرها تقریباً در تمام صنایع سبک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

 مهمترین قطعات یک بالابر سیم بکسلی عبارتست از :

1-الکتروموتور مجهز به ترمز مغناطیسی با رتور استوانه قفس سنجابی یا ترمز مکانیکی با رتور مخروطی

2-گیربکس کاهنده با چرخ دنده های فولادی

3- زنجیر

4- دانه گیر و راهنمای زنجیر

5- قلاب

6-تابلو برق

7- کیسه زنجیر

8- کلید فرمان

به دلیل اینکه زنجیر این نوع بالابرها در کیسه زنجیر جمع می شود استفاده از این نوع بالابر برای ارتفاع بالابری بالا موجب سنگین شدن زنجیر و عدم تحمل کیسه می شود .

از مهمترین ویزگیهای بالابرهای زنجیری سایز کوچک و وزن مرده پایین می باشد و برای طرحهایی که این دو مورد مهم باشند از بالابرهای زنجیری استفاده می شود .

اکثر بالابرهای مورد استفاده در جرثقیل های بازویی و جرثقیل های ستونی بازویی بالابرهای زنجیری برقی می باشند.

آخرین تقسیم بندی بالابرها که بسیار مهم می باشد گروه کاری می باشد. عوامل متعددی در تعیین گروه کاری یک جرثقیل نقش دارند که در استاندارد FEM بطور دقیق به آن اشاره شده است . شرکت مهندسی آران برای دستیابی مشتریان به دقیق ترین گروه کاری بالابر مورد نیاز خود ، مبادرت به برنامه نویسی بر اساس استاندارد FEM-Booklet2 نموده است . لازم است مشتریان محترم بدانند اگر گروه کاری بالابر و جرثقیل مورد نیاز خود را دقیق انتخاب ننمایند یا متحمل هزینه بالای غیر ضرور به دلیل استفاده از گروه کاری بالا خواهند شد و یا بالابر و جرثقیل آنها قبل از رسیدن به یک عمر مفید فرسوده شده و می بایست فکر جدید برای جرثقیل خود نمایند .

شرکت مهندسی آران باخ بنا به درخواست مشتریان عزیز از انواع بالابرهای موجود بازار در جرثقیل های ساخت خود استفاده می نماید . از مهترین برندهای بالابرها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بالابر دماگ Demag
  • بالابر ورلند Verland
  • بالابر اشتال Stahl
  • بالابر کیتو Kito
  • بالابردوناتی Donati
  • بالابرهای زنجیری چینی با برندهای مختلف